Utförd SMSS aktivitet.

Söndagen den 20/11 åkte jag och Hans SA5BVE till en fin rastplats / grillplats vid Mälaren SMSS BZYJ och udden Vreta udd utanför Uppsala. Vädret var bra med växlande molnighet och en svag vind från sjön med en temperatur på ca. 3ºC.
Stationerna var upprättade och klara några minuter före utsatt tid. Jag fick ropa cq ett tag men när det väl var någon som svarade så öppnades dammluckorna lite lagom. Jag fick 25 qson på cw och ssb tillsammans.
Det var bra mottagning här vid sjön, hörde flera utländska stationer på 80 meter, det brukar ju vara ganska tyst här annars. Några sportfiskare passerade i sakta mak utanför på den lugna sjön och några lokala inbygdingar kom förbi. Vid matrasten blev det numera traditionsenligt korvgrillning.

Jag körde med min IC-703 och 10W, antennen var en W3DZZ hembyggd hängandes på låg höjd i ungefär  ö – v riktning.
Hans hade sin FT817 med 5W och en trap-dipol för 80 och 40 meter Den hängde n – s riktning, på hyfsat bra höjd. Batterierna var 7,2 A bly-gel.

Vi hade i alla fall tur med vädret då vi kom ut mellan två kraftiga nattregn.

Klicka på bilden för större bild och kommentarer på bilden.

 

Lämna en kommentar